Bipolär?

När ska livet sluta leverera djävulskap?
 
Räcker det inte nu? Räcker det inte att ha haft en stormig uppväxt, med en mamma och pappa som skriker och bråkar, skiljer sig, att mamma drabbades av cancer två gånger, att jag mer eller mindre under hela livet plågats av tvångstankar och ångest, att jag blev smittad med herpes och fick utbrott i princip varje månad under flera års tid, att min man fick en stor tumör i pannbihålan och var tvungen att skära upp hela huvudet och borra upp pannbenet, att han fick komplikationer och jag trodde att han skulle dö, ovissheten efteråt om det skulle krävas ytterligare operation eftersom det läckte spinalvätska. Oron över att bli änka efter endast två års äktenskap. Sedan äntligen komma ut ut tunneln och börja se ljust på framtiden igen. För att nås av nästa feta käftsmäll i livet. Ofrivillig barnlöshet. Det värsta mörkret jag upplevt. Och NU, när vi äntligen nått dit då jag trodde att allt faktiskt skulle bli bra, på riktigt, då verkar det som att jag har utvecklat bipoläritet. Tydligen kan det utlösas av traumatiska livshändelser, som min skräckförlossning.
 
Mitt humör går upp och ner som en jojo. Kan vara jätteglad ena stunden och hur social som helst. Kan ha hur mycket energi som helst och fixa och greja helt maniskt. För att i nästa stund sjunka ner i ett svart hål. Är också lättstressad och får aggressiva utbrott. 
 
Visst, jag är van vid att ha PMS, eller snarare PMDD. Men det här, det har jag aldrig upplevt tidigare. Denna kraftiga skiftning.
 
Jag ska få en remiss till en psykiatriker nu.
 
Nu vill jag bara dö. Seriöst. Orkar inte mer. Vill inte vara en psykiskt sjuk mamma. Vår dotter förtjänar så mycket bättre.
 
VARFÖR kan djävulskapet aldrig ta slut. Varför kan livet aldrig få vara bra någon längre period? Nu känns det som att livet är över. Vill inte vara psykiskt sjuk. Då vill jag hellre dö.
 
Livet, du suger.
Kristina
2018-05-05 @ 22:09:15

Bra att du fått remiss. Idag finna bra behandlingsmetoder mot psykiska sjukdomar. Det är en sjukdom som inte gör dig till en sämre mamma eller människa. I min familj finns många olika psykiska sjukdomar. Bipolär sjukdom är en av dem och inte den värsta. Det kommer ta ett tag att komma igen men du kommer göra det. Ta bara tid att läka ordentligt. Och ta emot all hjälp. Livet är värt att leva även om det är så galet orätvisst. Så orätvisst att du ska gå igenom all den där skiten. Jag känner ofta så, att det är orättvist. Vägra upp med en alkoholist, leva i våldsam relation Och tagit sig där ifrån, ofrivillig barnlöshet, jobbig förlossning och graviditet, och ett barn med olika sjukdomar. Det är så sjukt orättvist. . Mejla mig om du vill. Försökte lägga in min mejladress. Kram

Anonym
2018-05-15 @ 16:10:23

Åh... tänker på dig och ber för dig! Det finns hjälp att få och bara DU är bästa mamman för din dotter! Hon behöver dig!

Anonym
2018-05-16 @ 21:12:08

Låter som en förlossningspsykos eller depression, ring din barnmorska på Mvc så får du hjälp vännen. Krya på dig! Kram Genus Longing




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

ivantan.blogg.se

Jag och min man har försökt att bli gravida i över två års tid och längtan är stor och väntan olidlig. Här på bloggen kommer jag att skriva av mig om saker som berör barnlängtan och ivf, känslor som pendlar mellan hopp och förtvivlan och den ibland krokiga vägen fram till det efterlängtade plusset. Juni 2017 - äntligen har vi plussat! (Vi lyckades på vår andra IVF-omgång.) I februari 2018 föddes vår älskade efterlängtade dotter! 2022: Nu håller vi på med syskonförsök. Vi hade sex blastocyster kvar i frysen efter IVF-omgången då vår dotter kom till. FET 1 och 2 resulterade i minus. FET 3 blev plus och lyckan fullkomlig. Vid VUL i v. 8+2 konstaterades ofostrig graviditet/MA. Så resan med syskonförsöken förtsätter, tyvärr ...

RSS 2.0