Vecka 33 +13 kg

Nu är jag inne i vecka 33 (32+1). Helt sjukt! Verkligen inte långt kvar nu! :)
 
Jag har gått upp 13 kg och undrar lite hur mycket mer jag kommer gå upp? Man vill ju inte ha en massa extrakilon sen. 
 
Jag var hos barnmorskan i morse och mitt blodsockervärde var rätt så högt, 7,6. Hon sa att det var under gräsvärdet som var 8,2 (tror jag). Men det hade höjts rejält sen tidigare mätningar. Det är tydligen vanligt under graviditeten men jag vill inte få graviditetsdiabetes! Jag frågade om jag skulle sluta dricka julmust nu, men hon sa att jag kunde dricka det både på julafton och juldagen;P Men jag känner själv att jag inte vill det. Nu blir det till att skära ner på allt med socker i! Får bli julmust light. Undra hur det smakar???
 
De senaste veckorna har jag på helgerna druckit väldigt mycket läsk. Känns som att jag har blivit beroende av det. Måste avvänja mig!
 
Nä, ska försöka tänka mer på vad jag stoppar i mig nu. Blir lätt att man unnar sig det ena och det andra när man är gravid. Jag är så trött också så jag orkar inte röra på mig så mycket. Innan tog jag alltid hunden på två promenader om dagen och mannen tog två han med. Nu tar mannen tre och jag en. Ska försöka börja att ta två promenader om dagen igen, eller åtminstone gå lite längre.
 
Vill helst inte gå upp så många kilon till nu!
 
Annars såg allt bra ut. Magen följer kurvan ganska bra och vår dotters hjärtljud var bra och hon sparkade på under undersökningen som vanligt, så mycket att barnmorskan skrattade ;)
 
Misstäntke att jag för några veckor sedan fått hemorrojder (trevligt) och fick konstaterat idag av barnmorskan att det var det. Hon frågade också hur det gått med urinläckaget och det har faktiskt blivit bättre sedan jag började knipa varje dag!
 
Nästa gång vi träffas är i vecka 35 och då ska vi sammanfatta min graviditet och jag får skriva speciella önskemål inför förlossningen som följer med i min journal. Hon sa att jag inte behövde något separat förlossningsbrev om jag verkligen inte ville det. Så kanske skippar det!
 
Tydligen har jag börjat snarka sedan ett par veckor tillbaka! Det berättade min man för mig igår. Och googledrottning som jag är fick jag genast upp flera länkar om att det är farligt att snarka när man är gravid. Min barnmorska avfärdade detta bestämt, berättade att det är helt normalt och sa till mig att inte googla. Hon vet att jag lätt faller dit på det ;P
En annan sak jag tog upp är om det är farligt att bada långa varma bad, men det var det inte sa hon. Så kanske ska jag våga mig på att inviga vårt badkar i det nyrenoverade badrummet. Har inte vågat det innan... Lite löjligt kanske... Jag har inte ens vågat ha samlag under hela graviditeten!! Man kan ju mysa på annat sätt. Har helt enkelt inte vågat göra det minsta för att riskera något. Inte vågat bära något tungt och tjatar på mannen att han ska tvätta händerna efter minsta lilla grej han gör. Om hunden slickar på mig sköljer jag direkt med vatten och tvål, och gärna lite handsprit på det!
 
Det hade nog varit annorlunda om vi hade tillhört dem som blir gravida bara genom att ligga med varandra. Då hade jag nog inte varit lika försiktig eller nojig med allt som jag har varit. Men tycker ändå att jag har hanterat det hyffsat bra. Jag var mest orolig och nojig i början. Då var jag till exempel hela tiden övertygad om att jag råkat äta något med listeria eller toxoplasma. Oroade mig nog för det mesta! Men ju längre graviditeten gått, så har det släppt mer och mer... 
 
Så ett varmt bad på lördag kanske? Ja, vi får se ;)



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

ivantan.blogg.se

Jag och min man har försökt att bli gravida i över två års tid och längtan är stor och väntan olidlig. Här på bloggen kommer jag att skriva av mig om saker som berör barnlängtan och ivf, känslor som pendlar mellan hopp och förtvivlan och den ibland krokiga vägen fram till det efterlängtade plusset. Juni 2017 - äntligen har vi plussat! (Vi lyckades på vår andra IVF-omgång.) I februari 2018 föddes vår älskade efterlängtade dotter! 2022: Nu håller vi på med syskonförsök. Vi hade sex blastocyster kvar i frysen efter IVF-omgången då vår dotter kom till. FET 1 och 2 resulterade i minus. FET 3 blev plus och lyckan fullkomlig. Vid VUL i v. 8+2 konstaterades ofostrig graviditet/MA. Så resan med syskonförsöken förtsätter, tyvärr ...

RSS 2.0