Hur länge vara hemma efter misslyckad IVF/FET?

När jag tog graviditetstestet vid vårt förra FET så kraschade jag totalt. Det var en torsdag och jag sjukanmälde mig på fredagen och kom knappt upp ur sängen den dagen. Var sjuk av sorg. Så nere man bara kan bli.
 
Nu bläddrar jag fram i almanackan och kikar på potentiella datum då dessa svarta dagar skulle kunna infinna sig igen. Förmodligen skulle mensen komma på en onsdag eller torsdag. Sitter och funderar på hur länge det är ok att sjukskriva sig efter en misslyckad IVF/FET? Förra gången inföll det som sagt så jag bara behöver vara sjukskriven en dag och sen kunde jag ha en depparhelg på det.
 
Om jag tex får mens en onsdag, ska jag bara sjukskriva mig torsdag då eller köra fredag med? Jag kommer med all sannolikhet må bedrövligt även på fredagen.
 
Så min fråga är, hur gör ni? Hur tänker ni?
 
Jaja, kalla mig pessimist, men jag behöver förbereda mig mentalt på ett eventuellt misslyckande. Vill inte falla så djupt ner i avgrunden som jag gjorde sist. Denna gången vill jag vara förberedd.
 
Vara mer realistiskt.
Sandra
2017-04-25 @ 20:06:43

Man gör väl som det känns, tänker jag, och det kanske beror på jobbet också vad som är lämpligt. Själv täcks jag inte sjukskriva mig vid negativt resultat, testar på kvällen och gråter och tar mig till arbetet nästa dag. Då jag fått missfall har jag fått en dag sjukledigt och den har jag tagit. Man Går ju hos läkaren på VUL och äggplock och insättning osv, så jag vill/kan inte ta ledigt mer än så... Men om du känner att du kan ta ledigt och behöver det så ska du väl göra så :) Jag skulle tänka mig en dag i så fall, ju mer man ligger hemma och tänker desto sämre mår man ju egentligen, även om det så klart känns tungt på jobbet också de dagarna. Bättre att hålla sig igång ändå och göra nåt. Om man är hemma många dagar och har tid att gräva ner sig i eländet, så kan det vara ännu svårare att stiga upp och komma igen. Jag har 2,5 år av besvikelser och IVF bakom mig, så det hade varit ganska mycket sjukledigt om jag sjukskrivit mig varje gång det går dåligt...:( Men som sagt, du ska göra som du känner att du måste och din arbetsgivare går med på :) Tänk bara på att det faktiskt kan hjälpa att INTE bli hemma och sörja för mycket. Av samma orsak sjukskriver läkarna inte gärna folk med depression för de ska tvärtom INTE bli hemma, då mår de bara sämre ;) Hoppas du hittar det som funkar för dig!

Svar: Det är väl en balansgång, tror inte heller det är bra att vara hemma för länge. Samtidigt som man behöver tillåta sig själv att sörja det som inte blev. Håller ni fortfarande på med ivf eller vilket läge är ni i nu?
I väntan

Varvagtillettbarn.blogg.se
2017-04-25 @ 20:49:56

Jag har aldrig gjort en behandling så jag vet inte hur ett minus efter insättning känns. Det jag kan relatera till är när vi fick beskedet att vi inte kan få barn. Den sorg och chock vi var i var otroligt tung. Jag gick till jobbet dagen efter, "duktig" (tjurig) som man är, och är det något jag ångrar så är det just det. Jag var frånvarande och gråtfärdig hela dagen. Det var bara en kamp tills jag fick gå hem igen. Jag förstår inte varför jag gick dit. Så här i efterhand hade jag sjukskrivit mig. Jag tänker att om man mår dåligt psykiskt är det lika viktigt att vila för det som om man hade influensan eller feber eller liknande. Håller med kommentaren ovan om att det heller inte är bra att vara hemma för länge, men ett par dagar direkt efter besked tycker jag absolut att man kan ta om man känner att man behöver det. Jag tycker inte du behöver ha dåligt samvete eller så gentemot arbetsgivaren ifall du behöver vara hemma två dagar. Jag tror du känner bäst vad som är lämpligt OM det skulle bli så. Hoppas så att du får vara glad istället! ❤️

Svar: Tack fina du för ditt svar! ❤️ Önskar er all lycka i världen!
I väntan

Kristina
2017-04-26 @ 11:46:24

Hej! Jag har ju hittills ingen misslyckad behandling bakom mig (ta i trä). Men denna knappa vecka jag ruvat har jag varit ett vrak till och från. Det känns ändå lite bättre att livet på något vis rullar på trots allt. Hur omöjligt det än känns så rullar resten av världen på helt utan någon som helst tanke om min livskris. Ibland känns det skönt att låtsas att allt är bra och rulla på i detta livet utanför ofrivilliga barnlösheten. Jag hade inte orkat vara hemma själv just nu. Magkänlan säger att detta inte gått vägen, men jag försöker intala mig att det är för tidigt att veta. Jag har aldrig varit gravid och vet inte alls hur det ska kännas, så vad vet jag. Men jag har alltid tänkt att blir jag gravid kommer jag veta. Bara känna att detta gått vägegen. Jag tycker du ska göra som du känner är bäst för dig. Var hemma någon dag om du behöver det. Eller gå till jobbet direkt om du känner för det. Inget är rätt eller fel. Håller tummarna för er! Det kan ju faktiskt gå bra denna gången. Kram Kristina

Svar: Tack för ditt svar och peppning, betyder mycket! 💜 Jag har inte heller nån aning hur det ska kännas när man är gravid, men håller så tummarna för er! Hur känns det nu? Kram!
I väntan

Pånolligen
2017-04-26 @ 14:32:03
URL: http://www.nouw.com/p%C3%A5nolligen

Hej på dig vännen!
Först och främst, nu hoppas vi att det tar sig den här gången men jag vet ju själv att man ofta är inne o planerar nästa försök långt innan återföring ibland :) Så jobbigt att ruva..! Men blir det ett plus så är det ju alltid värt det :) Jag har bara blivit sjukskriven vid mina missfall och har alltid testat på kvällarna under ruvningstider precis som Sandra skriver. Då kan man gråta på kvällen och sen har det gått ok att gå till jobbet även om det såklart varit jobbigt flera dagar. Men det är ju individuellt såklart och olika från gång till gång säkert. Nu när jag fått negativt igen var det inte alls lika jobbigt, jag har inte gråtit en tår över det faktiskt. Jag tror tyvärr att man vänjer sig om man håller på med det här länge men jag minns också att det två första misslyckade försöken var de absolut jobbigaste. Så mitt råd är att känna efter hur det känns då helt enkelt, skulle det bli negativt kanske det känns "lättare" än sist eller tvärtom. Det kan man inte veta i förväg. Ta hand om dig och lycka till!!

Svar: Tack för att du delar med dig! 💜💜💜
I väntan

Em
2017-04-27 @ 18:22:57
URL: http://vrstridochvgentilldig.blogg.se/

Åh vad svårt! Jag har ju haft 8 misslyckanden varav 1 var ett riktigt missfall då jag fick gå hemma en vecka och vänta på att de skulle komma ut. Jag var så klart hemma då. Vid ettan andra tillfällen har jag gått hem när mensen kommit men jobbat dagen därpå. Och nu det sista är man väl härdad antar jag för nu jobbar jag på som vanligt. Kanske för att jag inte tillåter mig att krascha men det kommer alltid ifatt än. Summan av kardemumman,du gör precis hur du känner själv. Hur du mår och vad du klarar💓

Svar: Ja, det är väl så, man får känna efter vad man klarar av. Önskar att ni inte ska behöva uppleva några fler misslyckanden 💜 Kram
I väntan




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

ivantan.blogg.se

Jag och min man har försökt att bli gravida i över två års tid och längtan är stor och väntan olidlig. Här på bloggen kommer jag att skriva av mig om saker som berör barnlängtan och ivf, känslor som pendlar mellan hopp och förtvivlan och den ibland krokiga vägen fram till det efterlängtade plusset. Juni 2017 - äntligen har vi plussat! (Vi lyckades på vår andra IVF-omgång.) I februari 2018 föddes vår älskade efterlängtade dotter! 2022: Nu håller vi på med syskonförsök. Vi hade sex blastocyster kvar i frysen efter IVF-omgången då vår dotter kom till. FET 1 och 2 resulterade i minus. FET 3 blev plus och lyckan fullkomlig. Vid VUL i v. 8+2 konstaterades ofostrig graviditet/MA. Så resan med syskonförsöken förtsätter, tyvärr ...

RSS 2.0