Besvikelse, sorg och rädsla

 
Jag försöker sortera mina känslor, men det är svårt. De pendlar upp och ner. I ena stunden känner jag mig stark och hoppfull inför framtiden. Säker på att vi kommer att lyckas få ett syskon till vår dotter och kan känna stor tacksamhet över allt jag har. I nästa stund känner jag inte någon glädje alls. Känner mig helt deprimerad och livet känns som en enda stor transportsträcka tills jag blir gravid igen och får göra RUL i vecka 12-13 och se att allt är bra.
 
Men jag vill inte att det ska vara så. Jag vill kunna njuta av sommaren och inte vara tyngd av detta. Hur gör man egentligen för att gå vidare? Jag är så rädd att sjunka ner i det där svarta hålet, som jag har så lätt för att göra pga att jag har en lättare form av bipolär sjukdom. Så här långt har jag tillhört vårdcentralen, men i och med att jag blev gravid så skulle jag bli kallad till psykiatrin. Känns så ledsamt att behöva berätta för dem sen att det sket sig ...
 
Det finns en mamma här på vår gård som jag hade berättat för att jag var gravid, som ännu inte vet att jag fått missfall. Det är så jobbigt att en del fortfarande tror att jag är gravid. Vet inte varför det känns så jobbigt, men nu förstår jag verkligen varför många väljer att inte berätta att de är gravida förrän efter RUL. Nästa gång ska jag inte berätta för några andra än de allra närmsta.
 
Förra veckan vid den här tiden trodde jag fortfarande att jag var gravid. Vi var ju så lyckliga över detta och såg så fram emot att få berätta för dottern att hon skulle bli storasyster. Det kändes som att allt helt plöstligt gick vår väg, att välsignelserna regnade över oss. Nu känner jag mig så lurad. Det gör så ont. Vi ville ju så gärna ha detta barn! Nu vet jag inte ens om det var ett foster? Eller om det bara var en (eller två?) hinnsäckar som växte? Vad gick fel? Är det lönt att satsa på de två embryorna i frysen? Ska vi köra helt ny IVF? Vad kommer det kosta i slutändan? Kommer vi nå vårt mål?
 
Så mycket frågor och tankar som snurrar i huvudet.
För en vecka sedan var jag så lycklig. Idag känns det som en grå dag i november.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

ivantan.blogg.se

Jag och min man har försökt att bli gravida i över två års tid och längtan är stor och väntan olidlig. Här på bloggen kommer jag att skriva av mig om saker som berör barnlängtan och ivf, känslor som pendlar mellan hopp och förtvivlan och den ibland krokiga vägen fram till det efterlängtade plusset. Juni 2017 - äntligen har vi plussat! (Vi lyckades på vår andra IVF-omgång.) I februari 2018 föddes vår älskade efterlängtade dotter! 2022: Nu håller vi på med syskonförsök. Vi hade sex blastocyster kvar i frysen efter IVF-omgången då vår dotter kom till. FET 1 och 2 resulterade i minus. FET 3 blev plus och lyckan fullkomlig. Vid VUL i v. 8+2 konstaterades ofostrig graviditet/MA. Så resan med syskonförsöken förtsätter, tyvärr ...

RSS 2.0