Jippie, hängbron är här! (känsliga läsare avråds från att läsa vidare)

 
När man är inne i IVF-svängen kan man verkligen bli glad för minsta lilla (och tvärtom också för den delen)...
 
Jag hade ju egentligen gett upp om att jag skulle få ägglossning den här månaden. Börjat bygga upp scenarier av att mensen hoppar över flera månader och att det kommer dröja jättelänge innan vi får göra vår första insättning av ett fryst embryo. Börjat tänka att jag kanske har fått någon infektion, eller en cysta, eller att äggen helt enkelt var slut efter IVF:en. Butiken var stängd, igenbommad med en skylt som löd "kom tillbaka igen om några månader, we're all out".
 
Men igår började jag kolla flytningarna igen efter minsta tecken på ägglossning. Ville ju så gärna! För när man väl har kommit in i IVF-svängen så suger det verkligen att slängas ut ur den så brutalt som jag och min man gjorde. Att gå igenom hela karusellen med sprutor, undersökningar och äggplock, utan att nå målet - återföring av ett färskt embryo, var som en slag på käften. Nu har vi halkat av banan och flyter omkring någonstans på sidan. Jag bara längtar att komma "on track" igen. Att ha en plan. Ha ett datum att "hänga upp" livet på. Veta att kommer det ske. Det gör det hela uthärdligare. Att bara vänta på en mens man inte vet ska komma, att inte ha en aning om när man ska upp på hästen igen, är verkligen frustrerande.
 
I ett försök att återfå någorlunda kontroll på situationen igen tog jag flera toapauser på jobbet under gårdagen. Jag grävde mer eller mindre ut hela slidan på flytningar, ursäkta detaljerad info, i desperation efter att hitta de där slemmiga ägglossningsflytningarna. Men det var bara vita lotionsflytningar hela dagen lång. Skit också!
 
I morse var det samma sak... Sen gick jag på toa igen under lunchen. Förde upp fingret och fångade upp flytningen längs livmodertappen och testade sedan att föra samman tumme och pekfinger. Drog isär långsamt. Nu blev det en hängbro!!! Äntligen! Lyckan var total. Det kändes helt overkligt, trodde verkligen inte att ägglossningen skulle komma igång alls denna cykel. Nu är jag på CD 25. Jag tänkte ta ett ägglossningstest lite senare ikväll när blåsan har fyllts på lite. Men det är inte säkert att det ger utslag än. Skulle tippa på att det blir ägglossning till helgen...
 
...då blir det till att mysa till det! ;) Inte för att jag förväntar mig att det ska hända något, även om mirakler kan ske. Men mest är jag glad över att jag troligtvis kommer få ägglossning snart, för det betyder att jag får mens drygt två veckor efter det och då får vi äntligen sätta igång med det enda jag verkligen längtar efter just nu; vårt FET! Ser så fram emot att få bli ruvare. Vilken känsla att få vara gravid, until proven otherwise.
 
Nu vill jag tillbaka på banan igen. Och nu vill jag ha en spikrak väg fram till målet. Fram till ett plus, fram till vårt (redan nu så älskade) barn.
 
Ni som läser bloggen, var är ni i processen just nu?
Emma
2017-01-18 @ 19:32:13
URL: http://nouw.com/babylonging

Passerat bim dagen och är nu +2. Har slut på test dock så kan ej testa :(

Svar: Oj, vad spännande! Håller tummarna att mensen håller sig borta och att du får ett stort fet plus! :) Kram
Anonym

Sanna B
2017-01-18 @ 20:05:58

Gjorde äggplock igår och ska på återföring i morgon eller så blir det på söndag.

Sanna B
2017-01-18 @ 20:11:30

Gjorde äggplock igår och ska på återföring i morgon eller så blir det på söndag.

Svar: Vad spännande! Gick det bra på äggplocket? Är det er första ivf? Kram
Anonym

Jennifer
2017-01-18 @ 20:29:58

Blir så glad att läsa att din ägglossning kommit igång.. =D
I våran process är vi på sprayen, hållit på i en vecka nu...
Kram

Svar: Tack, det känns skönt! :) åh, hur mår du av sprayandet? När får du börja med sprutor? Kram!
Anonym

M
2017-01-18 @ 20:46:29
URL: http://minstorstalangtan.blogg.se

YES, ett steg närmare för er! :) Så härligt! Kram

Svar: Yes! En så liten sak kan ge sån stor glädje:) Kram!
Anonym

minresa.wordpress.com
2017-01-18 @ 20:50:14

Men va roligt! Just när man tror det värsta så överaskar kroppen! 👏🏼

😘

Svar: Hihi, eller hur 😀💜
Anonym

Carro
2017-01-19 @ 07:56:49

Jag och min sambo väntar på mensen så jag kan börja med sprutorna. Spänd och nervös :)

Svar: Åh, spännande! Är det första ivf:en? När beräknar du få mens? Kram:)
Anonym

Sanna B
2017-01-19 @ 08:11:21

Ja, det gick bra på äggplocket. Mådde lite illa efteråt pga smärtstillande/lugnande medicinen. Men det gick över efter en stund och när man sakta fick i sig lite att äta.

Så här två dagar efteråt så känns det ganska mycket i magen, och man går inte så fort när man är på väg någonstans. Och jag känner mig uppsvälld.

Vi fick ut 12st ägg, vilket var över förväntan.
Det är vårt första IVF-försök.

Svar: Vad skönt att det gick så bra och att ni fick ut så många ägg! :)Hur har det gått, fick ni göra ET idag? Kram
Anonym

Jennifer
2017-01-19 @ 09:38:43

Jag mår faktiskt bra av sprayen, vissa dagar kan ja ha ont i kroppen och lite låg.. sprutorna blir i februari ☺️👍🏻

Jennifer
2017-01-19 @ 09:39:03

Jag mår faktiskt bra av sprayen, vissa dagar kan ja ha ont i kroppen och lite låg.. sprutorna blir i februari ☺️👍🏻

Svar: Men vad skönt, en del mår ju jättedåligt av dem... Visst är det samma Jennifer som gav din mejladress till mig? :) ska mejla dig imorgon! Har haft fullt upp... Kram:)
Anonym

E
2017-01-19 @ 10:22:44

Låter väldigt bekant, gratulerar till hängbron :) Själv kör vi igång IVF 3 efter missfall i IVF2 och misslyckat FET. Känns osannolikt att lyckas igen då senaste IVF lyckades (men slutade i missfall) och ca 1/3 lyckas, så lite negativa tankar här.

Svar: Hihi, tack! :) förstår att det är lätt att tänka negativt, men tänk på att ni har lyckats bli gravida, då borde ni kunna bli det igen! :) håller tummarna för er att det går hela vägen den här gången! Stor kram
Anonym

J
2017-01-19 @ 11:16:42

Jag väntar på mensen för att få sätta igång med FET. Har också mina i frysen efter att inte fått slutföra processen i december. Så några veckor före dig :-)

Svar: Åh, vad spännande! Är det första ivf:en? När tror du att mensen kommer? Kram!
Anonym

Sanna
2017-01-19 @ 12:04:29

Heja hängbron!! Woop! MYS PÅ!! =)

Svar: Hihi! 😀😜
Anonym

Matelan
2017-01-20 @ 10:53:23

Åh så spännande för er!
Vi bara väntar efter vi fick MF vid förra FET. Vi ska vänta två cyklar och sedan påbörjar vi nästa FET.

Svar: Beklagar missfallet! Vilken vecka var det? Förstår att det är segt med väntan:( håller tummarna för er att det går hela vägen nästa gång! Kram
Anonym

Sanna B
2017-01-20 @ 11:04:45

ET igår em så nu är det till att vänta/ruva tills testdag 6 feb.
Av de 12st äggen vi fick ut hade 6st befruktats och av de 5st delats bra. 1st fick vi ET igår och de andra 4st ska odlas vidare till söndag och försöka frysas ned. Vi får brev i nästa vecka hur det gick.

Svar: Wow, vad underbart det måste vara att få vara ruvare! :) och vad skönt med så många ägg, hoppas ni får några eskimåer också! Kram
Anonym

Carro
2017-01-20 @ 13:36:17

Är beräknad att få mens Tisdag/onsdag. Ja det är första ivf försöket :)

Carro
2017-01-20 @ 13:36:18

Är beräknad att få mens Tisdag/onsdag. Ja det är första ivf försöket :)

Svar: Vad spännande! Håller alla tummar och tår! :)
Anonym

Emelie
2017-01-21 @ 11:37:05

Hittade till din blogg idag. Känner igen mig så mycket i dina känslor om att andra inte förstår. Å hur ont det gör med dessa kommentarer som man ideligen får höra. Dock har jag och min man varit väldigt öppna med allt under hela processen, men det är enbart vissa vi hör av oss till. Vi vart på vårt första besök på RMC i torsdags, ska tillbaka på onsdag för ett UL och info om sprutor. Håller tummarna för er och hoppas som sagt att 2017 blir vårt år!

Svar: Vad roligt att du har hittar hit! Det är skönt att hitta andra som går igenom samma sak, man känner sig mindre ensam då... Vad spännande att ni är i startgroparna! Håller också tummarna att 2017 blir vårt år, kom igen nu!! Hur länge har ni försökt? Har de hittat något på utredningen? Kram!
Anonym

Malin
2017-01-21 @ 17:17:28

Jag går och väntar på mens (tror jag hade äl någon gång i slutet av den här veckan) För att sedan få göra en FET, borde bli i slutet av feb. Längtar dit..

Svar: Åå då kanske vi kommer ruva ungefär samtidigt, vad spännande! :) håll mig gärna uppdaterad! Kram
Anonym

Jennifer
2017-01-21 @ 19:02:22

Ja. Samma person ☺️ Hehe!

Svar: Nu har du mejl :)
Anonym

Malin
2017-01-22 @ 09:55:45

Ja:) Det ska jag göra. Skönt att följas åt och att prata med fler som är i samma sits. Kram

Svar: Ja, det är guld värt! :) Kraam!
Anonym

Anonym
2017-01-22 @ 14:12:13

Snart är det vår tur efter 10 månaders väntan från att utredningen blev klar! Ett besök kvar på fertilitetsmottagningen om 2 veckor bara, ser allt bra ut får vi börja första ivf direkt. Håller tummarna att ägglossningen kommer så du kommer igång med FET snart. Kram Kristina

Anonym
2017-01-22 @ 14:12:15

Snart är det vår tur efter 10 månaders väntan från att utredningen blev klar! Ett besök kvar på fertilitetsmottagningen om 2 veckor bara, ser allt bra ut får vi börja första ivf direkt. Håller tummarna att ägglossningen kommer så du kommer igång med FET snart. Kram Kristina

Svar: Yes, vad skönt för er, ÄNTLIGEN! Håller tummarna att allt ska gå smidigt för er nu och att ni ska lyckas på första försöket. Håll mig gärna uppdaterad :)Tack! Jag vet inte om jag hade någon ägglossning, fick inga utslag. Vet inte heller när mensen ska komma... Hoppas på nästa vecka, men det känns inte alls som det brukar i kroppen. Så segt att vänta, vänta och vänta. Men den som väntar på något gott sägs det ju... Kram till dig!
Anonym

J
2017-01-23 @ 13:43:53

Ja mensen kom i fredags så nu är det bara att vänta på ägglossning och att få sätta in. All denna väntan... Men skönt så fort man får ta ett steg i rätt riktining.

Svar: Vad sköönt, nu är det verkligen nära! :) Hatar väntan. Har ingen aning om när min mens ska komma... Känns som att den aldrig ska komma typ... Känns som en evighetsväntan :P
Anonym




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

ivantan.blogg.se

Jag och min man har försökt att bli gravida i över två års tid och längtan är stor och väntan olidlig. Här på bloggen kommer jag att skriva av mig om saker som berör barnlängtan och ivf, känslor som pendlar mellan hopp och förtvivlan och den ibland krokiga vägen fram till det efterlängtade plusset. Juni 2017 - äntligen har vi plussat! (Vi lyckades på vår andra IVF-omgång.) I februari 2018 föddes vår älskade efterlängtade dotter! 2022: Nu håller vi på med syskonförsök. Vi hade sex blastocyster kvar i frysen efter IVF-omgången då vår dotter kom till. FET 1 och 2 resulterade i minus. FET 3 blev plus och lyckan fullkomlig. Vid VUL i v. 8+2 konstaterades ofostrig graviditet/MA. Så resan med syskonförsöken förtsätter, tyvärr ...

RSS 2.0