Behöver en livlina...

Idag har jag googlat i stort sett hela dagen om adoption. Vi är inte alls där egentligen, vi har ju inte ens gjort en insättning än, men på något sätt känns det som att jag behöver en livlina...
 
Såklart hoppas vi och tror att vi ska lyckas med IVF, men det känns bra att ha en back-up-plan. Psykologiskt känns det lättare om inte allt hänger på våra IVF-försök. Att ändå ha en vetskap om att vi på något sätt kommer få barn... Även om det kanske inte blir som vi tänkt oss.
 
Funderar starkt på att ställa oss i kö till någon av adoptionsbyråerna. Efter dagens googlande har jag förstått att det under de senaste åren har blivit en dramatisk sänkning av internationella adoptioner. De flesta länderna satsar på adoptioner inom landet. Så kötiderna har växt och konkurrensen om barnen har blivit tuffare... Kan inte undgå att tänka på hur hemskt det är att 40 000 barn aborteras i Sverige varje år!!! När det samtidigt finns så många ofrivlilligt barnlösa i Sverige som gör allt för att få barn. Det känns som att adoption inte ens är ett alternativ i Sverige, utan abort är det självklara. Så tråkigt och hemskt :*(
 
Det kan ju inte skada att ställa sig i kö i alla fall tänker jag... Det enda man förlorar på det är några tusenlappar om året, och det kan det ju vara värt om man känner sig mer avslappnad av det. Tänker att IVF:en kan bli en långdragen process och om det i slutändan inte skulle funka så har man i alla fall sparat ihop en del kötid... Man kan ju få räkna med kötider på ca 3-4 år och att börja på noll efter en utdragen IVF känns sjukt jobbigt att tänka på.
 
Nej, jag behöver nog skaffa denna livlina för att orka med psykiskt...
Hur tänker ni andra?
 
 
frotillblomma.blogg.se
2017-01-05 @ 23:55:02
URL: http://frotillblomma.blogg.se/

Har också funderat lite på det men känner att vi vill försöka med IVF först. Går det inte på försök 2-3 så är det nog dax att ställa sig i kö. Jag har läst att det tar ca 2 år men det kanske är fel? Har inte läst så mycket om det.

Svar: Låter som en bra plan! Det varierar nog väldigt beroende på land, om barnet har särskilda behov och om det är äldre. Men väntetiden har stigit mkt på senare år tyvärr :/
Anonym

E
2017-01-06 @ 00:35:21

Jag har också kikat närmare på det med adoption men hoppas så klart att vi bli gravida själva.

Svar: Ja, det hoppas jag också vi blir. Det håller vi tummarna för! 👍🏻
Anonym

Sanna
2017-01-06 @ 02:37:50
URL: http://babydesires.wordpress.com

Kan ju vara bra att vara påläst en del så en vet hur lång tid det tar osv. Tror vi alla behöver olika livlinor som en del i hoppet om att lyckas på egen hand. Kram!

Svar: Ja, det är väl så. Tror jag behöver denna livlina för att orka...Stor kram💜
Anonym

Em
2017-01-06 @ 08:07:47
URL: http://vrstridochvgentilldig.blogg.se/

närlängtanblirförstor.blogg.se är en adoptionsblogg😊 om du vill följa med på hennes resa. Just nu väntar de bara.

Jag tror att det är väldigt bra tänkt att skaffa ett alternativ. Min psykolog sa att hon tyckte att vi skulle göra det för då blir inte fallet i misslyckanden lika stort.

förhoppningsvis lämnar vi 2017 som mycket lyckliga människor 😉

Kämpa på💓

Svar: Tack för tipset! :) ja, jag känner så med, att fallet inte blir lika stort om man har en annan plan... Vi kommer nog ställa oss i en kö och sedan fokusera helt på ivf, men känns oss lite mer avslappnade... Hur har ni gjort?Kämpa på ni med! 💜
Anonym

Anonym
2017-01-06 @ 15:56:20

Vi står i kö och vi kan båda tänka oss att adoptera. Det hade inte varit en b-plan för oss. Vi gör ivf för att det är enklare och billigare. Sparar samtidigt pengar till adoption, det är ju dyrt. Om du någon gång skulle kunna tänka dig att adoptera så är det bra att vara gift. Ofta måste man vara gift några år för att få adoptera. Fast ni kanske redan är gifta? Om man adopterar får man också vara ganska öppen för barn som är äldre och/eller har special needs. Kram Kristina

Svar: Adoption är verkligen som en helt ny värld. Vi är gifta sedan 4,5 år. Fint att ni känner att det inte är en B-plan, att ni båda vill. Vi är som sagt inte där, men inte helt stängda för det. Ja, bra att spara pengar, det är verkligen dyrt! Vilken adoptionsbyrå står ni i kö till? Kram!
Anonym

Anonym
2017-01-21 @ 20:05:35

Har ni bestämt hur ni vill göra? Vi står i kö till Adoptionscentrum. Lycka till nu snart med IVFen. Vi får förhoppningsvis börja med IVF snart. :) Kristina

Svar: Vi avvaktar och ser hur vårt första FET går innan vi gör något mer åt adoptionsspåret:) vi har beställt hem massa information från de olika byråerna. Hur länge har ni stått i kö? Åå vad roligt att ni får börja med IVF snart! Det är så segt med väntan... Kram!
Anonym




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

ivantan.blogg.se

Jag och min man har försökt att bli gravida i över två års tid och längtan är stor och väntan olidlig. Här på bloggen kommer jag att skriva av mig om saker som berör barnlängtan och ivf, känslor som pendlar mellan hopp och förtvivlan och den ibland krokiga vägen fram till det efterlängtade plusset. Juni 2017 - äntligen har vi plussat! (Vi lyckades på vår andra IVF-omgång.) I februari 2018 föddes vår älskade efterlängtade dotter! 2022: Nu håller vi på med syskonförsök. Vi hade sex blastocyster kvar i frysen efter IVF-omgången då vår dotter kom till. FET 1 och 2 resulterade i minus. FET 3 blev plus och lyckan fullkomlig. Vid VUL i v. 8+2 konstaterades ofostrig graviditet/MA. Så resan med syskonförsöken förtsätter, tyvärr ...

RSS 2.0