Slemhinnor, svamp och lutinusångest

Efter att ha mått så bra ett tag har jag dykt ner i skiten idag igen.
 
Dagen började med ultraljudet och det gick rätt bra. Men han sa något om att slemhinnan var ganska tunn än, men att den säkert hinner växa till sig. Han sa att den bara behöver växa en mm till innan äl. Den var 7 mm idag, på dag 13 och äggblåsan var 19 mm. Slemhinnan var treskiktig vilket den också bör vara. Han trodde att ägglossning skulle ske onsdag eller torsdag, så omslag borde bli imorgon eller onsdag.
 
Jag som är så lättoroad började genast googla tunna slemmhinnor och gjorde så en stor del av förmiddagen på jobbet (idag har jag varit sjukt ofokuserad). Sen när jag tog mitt äl-test vid halv elvatiden så var det fortfarande helt blankt, vilken inte kändes bra eftersom det borde slå om snart så jag borde få lite svaga streck nu åtminstone? Bestämde mig för att kolla efter äl-flytningar och när jag tog ut fingret fick jag en chock. Istället för fina hängbroar kom det ut kesoflytningar! Skit också, svamp mitt i detta? Är det inte herpes så är det svamp. Blev genast orolig hur detta ska påverka allting och började googla.
 
Väntar sedan otåligt på att RMC ska ringa och berätta om nästa steg... Väntar och väntar, funderar på att ringa själv. Sen till slut så ringer de strax efter 13-tiden. En kvinna med kort tonfall informerar att jag ska fortsätta med äl-testerna och vid omslag ska jag ta ovitrelle-sprutan vid 10-tiden på förmiddagen. Frågade om jag ska ta lutinus, vilket jag trodde var helt självklart när man gör FET i stimulerad cykel, men då sa hon "nej, det finns ingen anledning". Även fast jag sa att jag brukar småblöda flera dagar innan mens (tänker att jag kanske har lågt progestoron?) Hela min värld sjönk när hon sa att jag inte ska ta lutinus. Det trodde jag var en självklarhet. Det känns som att det var den som skulle hjälpa mig att bli gravid. Kommer jag att kunna producera så mycket eget progestoron när jag tar ovitrelle-sprutan, någon som vet? Blev verkligen jätteorolig och ledsen för detta och började nu istället att googla på stimulerat FET, ovitrelle och lutinus. Men får inte fram något bra svar, mer än att det verkar som att alla som gör stimulerat FET får lutinus också...
 
Finns det någon där ute som är insatt i detta och vet vad som gäller? Vad som är bäst? Kan det skada att ta lutinus, eller finns det bara fördelar? Jag har alltså ätit letrozole mensdag 3-7 och ska ta ovitrelle vid omslag på äl-testet.
 
Snälla, stilla min oro! Mår verkligen jättedåligt av detta.
Kanske låter helt löjligt, men det känns som att detta försöket är helt bortkastat om jag inte får lutinus. Känns som att embryot inte kommer kunna stanna kvar utan det. För jag läste nånstans att ovitrelle tvingar fram ägglossning, så det blir inte naturligt, därför produceras inte så mycket progestoron. Men vet inte om det stämmer, någon som vet?
 
Allt känns bajs just nu :'/ Man är verkligen så känslig och utsatt i detta läget. Vågar inte ringa RMC och fråga, ifall jag får prata med samma otrevliga tant :( För henne är jag bara en patient i mängden, men för mig är det här hela min värld just nu. Önskar att hon hade tagit min oro på lite större allvar, varit lite mer empatisk och kanske lugnat mig, eller frågat om jag gärna ville ta lutinis. Vad som helst... Lite medmänskligt bemötande.
 
Vill inte att det här ska bli någon sorts testrunda, orkar inte vänta mer nu. Är på bristningsgränsen. Orkar inte mer motgångar. Vill göra precis ALLT för att maximera chanserna nu, och om lutinus kan ge oss större chanser att lyckas så vill jag ta det.
 
Snälla, ni som har kunskap i detta, help me!
Anonym
2017-02-13 @ 19:46:22
URL: http://denstoralangtan.bloggo.nu/

Jag har ingen koll på vad som är rätt eller fel. Men jag gjorde FET och fick lutinus men de började jag inte med förrän samma dag som återföringen. Sen fungerade inte tabletterna på mig så jag var tvungen att stimuleras med menopur och sen ta ägglossbingssprutan så ingen aning om de hade med de att göra. Att jag blev stimulerad med menopur istället för tabletter alltså. Hoppas du får något vettigare svar så håller jag tummarna att de kommer gå bra ☺

Svar: Tack! Det är säkert som du säger att det var pga menopuren istället :)
I väntan

Elefantmamman
2017-02-13 @ 20:05:02
URL: http://elefantmammansliv.blogg.se/

Kul att det börjar närma sig för er!! Men förstår dig verkligen när det kommer till RMC och den tvära tanten man får prata med.. har också stött på henne.. lider med dig.. tyvärr kan jag ingenting om just ditt problem, men jag hoppas verkligen det löser sig till det bästa.. kram

Svar: Kändes lite skönt att det inte bara är jag som upplevde henne så, men synd att det ska behöva vara så. Tack <3 Kram!
I väntan

Anonym
2017-02-13 @ 20:30:56

Jag gjorde FET idag. Ingen lutinus. Men har fått ta två ovitrelle efter den första som skulle ge själva ägglossningen. En tre dagar senare och en idag efter själva återföringen. Jag skulle ta ovitrelle istället för lutinus. Så jag tror inte att ovitrelle är dåligt för själva fästandet. Du får kanske mer info vid insättningen? Lycka till!

Svar: Taack för din kommentar, den lugnade mig! :) Lycka till ni med!
I väntan

Kristina
2017-02-14 @ 10:21:56

Jag tror inte heller att det är någon fara. Läkaren vet vad hen gör. IVF ska ju ses som en upprepande behandling har jag förstått. Vissa lyckas direkt och andra måste tyvärr försöka många gånger för att hitta den behandlingsmetod som passar bäst. Varje steg i behandlingen ger ny info vad som kan vara fel och varför det inte går. Fungerar inte FET i naturlig cykel får man kanske en äggmognadsapruta, fungerar inte det får man progestoron. Fungerar inte korta protokollet kanske man får testa långa osv. Jag vet precis hur jobbig den där paniken är. När den kommer så vill man bara komma vidare nu. Nyss. Inte imorgon. Eller nästa år. Jag är där ibland själv. Jag tror ju inte på att slappna av hjälper en att bli gravid. Däremot tror jag att slappna av hjälper en att klara denna tuffa behandling. Du måste ju orka länge alltså långt efter denna ofrivilliga barnlöshet. Mitt tips är att lita på läkarna och lägga ansvaret i deras händer och släppa kontollbehovet och försöka låta bli att försöka förändra det du inte kan förändra. Jag vet ju hur svårt det är att lyssna på det när paniken väl är där. Men kanske kan man påminna varandra när man känner styrka, som jag känner just nu. Vi är ju på gång nu att få hjälp. Det är så fantastiskt bra. Jag och min man har precis börjat med sptutorna. Över två års försök och vi är framme vid vårt allra första riktiga försök.

Kristina
2017-02-14 @ 10:21:56

Jag tror inte heller att det är någon fara. Läkaren vet vad hen gör. IVF ska ju ses som en upprepande behandling har jag förstått. Vissa lyckas direkt och andra måste tyvärr försöka många gånger för att hitta den behandlingsmetod som passar bäst. Varje steg i behandlingen ger ny info vad som kan vara fel och varför det inte går. Fungerar inte FET i naturlig cykel får man kanske en äggmognadsapruta, fungerar inte det får man progestoron. Fungerar inte korta protokollet kanske man får testa långa osv. Jag vet precis hur jobbig den där paniken är. När den kommer så vill man bara komma vidare nu. Nyss. Inte imorgon. Eller nästa år. Jag är där ibland själv. Jag tror ju inte på att slappna av hjälper en att bli gravid. Däremot tror jag att slappna av hjälper en att klara denna tuffa behandling. Du måste ju orka länge alltså långt efter denna ofrivilliga barnlöshet. Mitt tips är att lita på läkarna och lägga ansvaret i deras händer och släppa kontollbehovet och försöka låta bli att försöka förändra det du inte kan förändra. Jag vet ju hur svårt det är att lyssna på det när paniken väl är där. Men kanske kan man påminna varandra när man känner styrka, som jag känner just nu. Vi är ju på gång nu att få hjälp. Det är så fantastiskt bra. Jag och min man har precis börjat med sptutorna. Över två års försök och vi är framme vid vårt allra första riktiga försök.

Svar: Tack fina du! Jag har lugnat mig nu men var väldigt hispig igår. Jag måste lära mig att släppa mitt kontrollbehov och framförallt att sluta googla. Mår alltid sämre av det!Underbart att höra att ni äntligen är framme vid IVF. Håller tummarna för er! :) Kram
I väntan

Sanna
2017-02-14 @ 11:16:00

Hmm vad trist att hon är så otrevlig:( Jag har överlåtit en del samtal till min sambo för att ibland känns det som att en del kvinnor inom vården blir mer pedagogiska när de pratar med män (ingen empirisk undersökning gjord hehe, bara en känsla) så om du är jätteorolig kanske din man ska ringa och fråga igen? Skadar ju inte? MASSA KRAMAR!!!

Svar: Jag håller verkligen med om att män verkar få ett bättre bemötande av dessa kvinnor, har erfarenhet kring det innan. Mannen ringde faktiskt i morse men då stämde inte min teori :P KRAAM!
I väntan

Maria
2017-02-14 @ 18:23:39

Jag har gjort två FET, en med Ovitrell. Ingen av gångerna har jag fått Lutinus och jag blev gravid vid båda tillfällena. Håller tummarna att det lyckas för dig!

Svar: Ååå, tack för din kommentar, den gav mig hopp! :D Tack för peppen också!
I väntan




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

ivantan.blogg.se

Jag och min man har försökt att bli gravida i över två års tid och längtan är stor och väntan olidlig. Här på bloggen kommer jag att skriva av mig om saker som berör barnlängtan och ivf, känslor som pendlar mellan hopp och förtvivlan och den ibland krokiga vägen fram till det efterlängtade plusset. Juni 2017 - äntligen har vi plussat! (Vi lyckades på vår andra IVF-omgång.) I februari 2018 föddes vår älskade efterlängtade dotter! 2022: Nu håller vi på med syskonförsök. Vi hade sex blastocyster kvar i frysen efter IVF-omgången då vår dotter kom till. FET 1 och 2 resulterade i minus. FET 3 blev plus och lyckan fullkomlig. Vid VUL i v. 8+2 konstaterades ofostrig graviditet/MA. Så resan med syskonförsöken förtsätter, tyvärr ...

RSS 2.0