Fråga om stimulerat FET!

Hej allihopa! Tänkte att ni som läser här säkert är inne i IVF-svängen många av er. Jag har lite undringar ang FET.
 
Fick mens idag och jag har räknat ut att insättningen borde bli valborgshelgen. Hur funkar det när man gör stimulerat FET, kan man styra så att det blir någon dag tidigare eller senare så att insättningen inte blir på helgen eller på 1 maj som är en röd dag?

Blir lite orolig nu att vi kommer bli nekade pga detta. Vore hemskt att behöva vänta en menscykel till!!!
 
Det jag fick göra på förra stimulerade FET-försöket var att äta letrozol dag 3-7. Sen ta ovitrellesprutan vid positivt ägglossningstest.
 
Så ni som har erfarenhet, kan de styra så att vi kan göra insättning på en vardag? Eller kan de göra insättning på en helg/helgdag på RMC i Linköping?

Och om de styr ägglossningen, tar man orgalutranspruta för att förhindra ägglossning då, eller hur funkar det under FET?

Kram!
Anonym
2017-04-08 @ 21:40:55
URL: http://denstoralangtan.bloggo.nu/

Vågar inte svara på dedär eftersom jag inte får utslag på testen så blev jag stimulerad med menopur och sen tog jag ovitrellsprutan när allt såg bra ut så mitt blev ju styrt till rätt dag men som sagt de vart ju gjort på ett helt annat sätt ifrån början. Hoppas du får bättre svar på din fundering och stort lycka till ☺

Svar: Tack för ditt svar i alla fall :) Och tack för lyckoönskningar! Kram!
I väntan

E
2017-04-08 @ 21:55:20

Rekommenderar Zumenon, två piller på morgon två på kvällen, man behöver inte vakta på ägglossning eller annat, går att styra till lämplig dag, det enda som är viktigt är livmoderslemhinnans tjocklek. Väldigt enkelt och ingen risk att insättning infaller på röd dag eller ägglossningen går förbi eller annat 😊 Minskar stressen enormt!

E
2017-04-08 @ 21:55:20

Rekommenderar Zumenon, två piller på morgon två på kvällen, man behöver inte vakta på ägglossning eller annat, går att styra till lämplig dag, det enda som är viktigt är livmoderslemhinnans tjocklek. Väldigt enkelt och ingen risk att insättning infaller på röd dag eller ägglossningen går förbi eller annat 😊 Minskar stressen enormt!

Svar: Tack för tipset! :) Nu pratade jag med RMC idag och det var inga problem att göra insättning på en helg för dem, skönt!
I väntan

I
2017-04-09 @ 18:53:15

Jag har tyvärr inte svar, men undrar hur man räknar ut när man gör fet? vilken cykeldag & hur långt efter utslag på test/spruta?

Svar: Hej! Precis som anonym skrev så beror det på hur gammalt embryot är. Våra är odlade fem dagar, vilket innebär att det sätts in fem dagar efter ägglossning. När man får omslag på äl-testet sker återföringen då sex dagar efter det, eftersom man får ägglossning dagen efter positivt test.
I väntan

Anonym
2017-04-09 @ 22:41:54

Man räknar enligt embryots ålder. Tredagars embryo införs tre dagar efter ägglossning = äggplock, tvådagars två dagar efter osv. Om man tar Zumenon så bestämmer man passlig dag tillsammans med läkaren, då slemhinnan ser lämpligt tjock och treskiktig ut, ca ett par tre veckor efter mens.

Malin
2017-04-10 @ 17:37:07
URL: http://ivfdagboken.blogg.se

Åh jag vet inte, första gången jag äter Letrozol. Tog sista tabletterna i lördags, och är orolig att att min ägglossning kommer på söndag eller måndag då den inte får komma:( Hur många dagar tog det för dig förra gången mellan sista tabletten och ägglossning? Kram

Svar: Hej Malin! På RMC i Linköping gör de insättning även på helger, i alla fall lördagar. Kolla med din klinik. Tror att de löser det på något sätt eftersom de lät dig börja med stimulerat fet, det kommer gå bra ska du se:) Kram!
I väntan

I
2017-04-10 @ 20:17:37

Tack för svaret på min fråga ang när isättning blir. Får jag fråga hur lång cykel du har & därmed beräknad ägglossning? Ska göra mitt första FET snart & försöker klura ut när isättning bör bli.

Svar: Jag brukar ha ca 32 dagars cykel. Räknar med ägglossning på dag 16. Jag har väldigt lång lutealfas nämligen, brukar va på 16-17 dagar. Ska du göra stimulerat FET eller i naturlig cykel? Vet du ungefär när du brukar få ägglossning? Hur gamla är era embryon?
I väntan

Anonym
2017-04-10 @ 23:36:07

Hej, tyvärr har jag fått vänta tredje cykeln nu då min klinik inte har öppet helger. Har ringt till en privat klinik och de har inte heller öppet helgen. Sist lämnade jag stället i tårarar. Som om det inte vore jobbigt nog med allt så blir man låst till sin cykel. De svarar att de inte kan göra något åt det hela. Fortsätter det så här (regelbunden cykel på 28 dagar) ser jag inte hur jag ska komma ifrån att det inte alltid bli ÄG på fel dagar. Känner mig riktigt uppgiven av detta. Har en fryst blastocysta...
De menar att det bäst att det bästa att återinföra i naturlig cykel...
Vad ska jag göra...någon som varit med om liknande? Tips?

Svar: Men fy vad hemskt! Jag skulle kräva att få göra stimulerat FET, eller få någon tablett som kan styra ägglossningen på något sätt... tråkigt att de är så ohjälpsamma:( vad går du till för klinik?
I väntan

Malin
2017-04-11 @ 14:39:18
URL: http://ivfdagboken.blogg.se

De har inte helgöppet dit jag går:( Men har inbokat ul på torsdag så hoppas att de ser bra ut och att dom har någon eventuell lösning ifall de inte gör det:/ Kram

Svar: Åh, hoppas hoppas!!! Kram
I väntan

I
2017-04-11 @ 16:23:49

Jag har 26 dagar, mensstart troligen imorgon, så något kortare cykel. min ägglossning är "normal" alltså ungefär 14 dagar innan mens vilket ger ägglossning runt dag 13-14. Det fick jag iaf fram när jag tog blodprov för att kolla ägglossning när vi gick utredningen. Pga att jag tycker det är svårt med ägglossningstest ska jag göra stimulerat FET, men insåg när jag fick hem pappren att man måste ju hålla koll med ägglossningsstickor iaf :( även om man får lite hjälp via VUL... Embryon är 5 dagar gamla.

Svar: Kör med clearblues digitala, då behöver man inte känna sig osäker på stickorna och hålla på och jämföra. Lycka till! :)
I väntan

E
2017-04-13 @ 08:18:37

Du anonym som har problem med ägglossning på fel tider, föreslå Zumenon som jag skrev!! Så slipper du all den där stressen! Resultat minst lika bra som med naturlig eller stimulerad naturlig cykel, men inget problem över helger. Skulle blivit galen om jag fick vänta en cykel bara pga ägglossning på fel tid och dessutom vara orolig för det hela cykeln. Rekommenderar absolut Zumenon, min läkare säger stt det är det enda kloka om man inte har öppet på helg eller är villig att chansa. PS får inte betalt av någon för denna reklam :P




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

ivantan.blogg.se

Jag och min man har försökt att bli gravida i över två års tid och längtan är stor och väntan olidlig. Här på bloggen kommer jag att skriva av mig om saker som berör barnlängtan och ivf, känslor som pendlar mellan hopp och förtvivlan och den ibland krokiga vägen fram till det efterlängtade plusset. Juni 2017 - äntligen har vi plussat! (Vi lyckades på vår andra IVF-omgång.) I februari 2018 föddes vår älskade efterlängtade dotter! 2022: Nu håller vi på med syskonförsök. Vi hade sex blastocyster kvar i frysen efter IVF-omgången då vår dotter kom till. FET 1 och 2 resulterade i minus. FET 3 blev plus och lyckan fullkomlig. Vid VUL i v. 8+2 konstaterades ofostrig graviditet/MA. Så resan med syskonförsöken förtsätter, tyvärr ...

RSS 2.0